הגנה עסקית
צמיחה עסקית
11.03.19

תמונת מצב מיוחדת- ענף מוצרי גמר לבניה

אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ופיתוח עסקי, דן אנד ברדסטריט

סקירה מאקרו כלכלית על ענף המושפע בעיקר מפעילות בענף הבניה והשיפוצים.

scott-blake-1143099-unsplashs

 

ענף מוצרי גמר לבניה משמש את ענף הבניה וכולל קשת רחבה של מוצרי גמר לבניה לשימושים שונים, הכוללים: טיט לריצוף, דבקים להדבקת אריחים, אבן, שיש, רובה למישקים, מוצרי טיח, שליכט ושפכטל אבקתיים ליישום בקירות ומבנים (פנים וחוץ), מוצרי מלט וציפויים מיוחדים, חומרי איטום וכדומה.

הענף מושפע בעיקר מפעילות בענף הבניה והשיפוצים, אשר אליו מיועדים המוצרים. בהתאם, לקוחות החברות הפועלות בענף הינם בעיקר קבלנים וחברות קבלניות, וכן, סיטונאים וחנויות קמעונאיות.

הפעילות בענף צמחה בשנים האחרונות, כפועל יוצא של הגאות בענף הנדל"ן.

כך, הענף גלגל בשנת 2018 פדיון מצרפי של כ-900 מיליון ₪[1]. עם זאת, האטה בהתחלות הבניה, כפי שנרשמה החל משנת 2017, עלולה למתן את המשך צמיחת הענף בשנתיים הבאות – הירידה בהתחלות הבניה אינה מורגשת באופן מיידי בביקוש למוצרי גמר לבניה, אלא צפויה להשפיע על הביקוש למוצרים אלו כעבור שנתיים משלב תחילת הפרויקט (כיוון שהמוצרים נרכשים ומשמשים בשלב הגמר בפרויקט).

במקביל, ירידה במספר התחלות הבניה משפיעה על כמות כשלי הפירעון של קבלנים. כך, משנת 2017 חלה עלייה בקרב קריסת חברות הביצוע, שהלכה והחריפה גם במהלך שנת 2018, ואף צפויה להימשך גם בטווח הקרוב. מגמה זו עלולה להגביר גם את רמת הסיכון בענף מוצרי גמר לבניה. החברות בענף ערות למגמות בשוק הדיור ולסיכון הגלום בו. לשם כך, ועל מנת להתמודד עם התחרות, חלקן החלו ביישום צעדים להרחבת פעילותן לקהלי לקוחות חדשים (כגון יצרני בטון) ולהרחבת מגוון סל המוצרים, לרבות פיתוח מוצרים חדשים והשבחת מוצרים קיימים, תוך שימוש בחומרי גלם משופרים ושיפור באלו הקיימים.

רוב המוצרים הנמכרים מקורם בייצור מקומי של השחקניות המובילות בענף, לצד פעילות יבוא מצד שחקנים נוספים בהיקפים נמוכים יותר. בין המותגים המובילים, המיוצרים במפעלים בישראל, נמנים 'מיסטר פיקס', 'בי.ג'י בונד', 'תרמוקיר' ו-'גבס'.

הענף נחשב לריכוזי היות ונשלט על ידי חמש שחקניות, החולשות להערכתנו על כ-90% מהשוק באופן מצרפי. מבנה זה מהווה חסם כניסה גבוה לשחקנים חדשים (ללא מותג מוכח), אך מאידך, תורם לאיתנותו של הענף.

גמר בניה של יחידות מגורים בישראל

מקור: הלמ"ס, נתוני שנת 2018 – אומדן

 

בשנת 2018 הסתיימה בנייתן של כ-48 אלף דירות, בדומה לנתוני שנת 2017. נתונים שנתיים אלה גבוהים בכ-5% בהשוואה לשנת 2016. בכך מהוות 2017-2018 כשנים בהן נרשם מספר שיא במספר הדירות שבנייתן הסתיימה. היקף הדירות שבנייתן הסתיימה משפיע באופן ישיר על הביקוש למוצרי בניה לגמר, בעיקר באותה השנה, שכן, בשלב הגמר בביצוע פרויקט, חל גידול משמעותי ברכש מוצרי הענף.

לקוחות הענף

לקוחות ענף מוצרי גמר לבניה נחלקים לשני סוגים עיקריים: הסוג הראשון, קבלנים וחברות בניה, והסוג השני, סוחרים (סיטונאים) וחנויות קמעונאיות, לרבות טמבוריות ורשתות 'עשה זאת בעצמך'. בנוסף, בשנתיים האחרונות הורחב קהל היעד של לקוחות הענף גם למפעלי ייצור בטון. הקבלנים מהווים מרכיב משמעותי בהתפלגות הלקוחות בענף מוצרי גמר לבניה, ולהערכת דן אנד ברדסטריט מהווים יעד לכ-55% מהמכירות בענף.

התפלגות הלקוחות בענף 2018, הערכת דן אנד ברדסטריט

 

היצע – השחקנים בענף

 

הערכת דן אנד ברדסטריט לנתחי שוק (במונחים כספיים), 2018

 

ענף מוצרי גמר לבניה גלגל בשנת 2018 פדיון מצרפי של כ-900 מיליון ₪[2].

הענף נשלט בעיקר על ידי חברת 'כרמית מיסטר פיקס בע"מ', אשר משווקת את מותג החברה תוך שיתוף פעולה עם חברות בינלאומיות כגון ארדקס, RPM וניאוגרד, וחולשת באופן מצרפי על נתח שוק כולל של כ-29%. אחריה, נמנות שתי חברות, החולשות כל אחת מהן על נתח שוק מוערך של כ-17%: חברת 'בי.ג'י (ישראל) טכנולוגיות בע"מ' המשווקת את מוצרי 'בי.ג'י בונד' וחברת 'גילאר בע"מ' המייצגת ומשווקת באופן בלעדי את מוצרי החברה הבינלאומית SIKA בישראל. חברה נוספת שמחזיקה בנתח שוק דומה לשתי האחרונות, הינה חברת 'תרמוקיר תעשיות (1980) בע"מ' המשווקת את מותג החברה תוך שיתוף פעולה עם רשת SAKRET העולמית, עם נתח שוק מוערך של כ-16%. החברה החמישית בגודלה הינה חברת 'גבס-גשר 2006 בע"מ', המחזיקה בנתח שוק מוערך של כ-11%. יתר החברות בענף הינן חברות בינוניות וקטנות, בהן ניתן למנות את 'מ. עפיפי', 'מרכז הגבס אור יהודה' – המייצגת את מוצרי חברת Mapei וחברת 'מ. דניאל' – המשווקת מותג עצמי המיוצר על ידי קבלן משנה באיטליה. כמו כן, קיימים סיטונאים בענף אשר להם פעילות יבוא זניחה יחסית של מוצרי גמר לבניה ומוצרים נוספים.

[1] לא כולל פעילות ענף הצבע וחברות שפעילות הליבה שלהן הינה בתחום מוצרי איטום.

[2] לא כולל פעילות ענף הצבע וחברות שפעילות הליבה שלהן הינה בתחום מוצרי איטום.

 

בנוסף אולי יעניין אותך גם

07.03.19

הנתונים שרוב הישראלים לא בודקים אבל קריטיים לעתידם הפיננסי

בואו נודה בזה. כאשר מדובר במספרים הקשורים לעתידנו הכלכלי, רובינו הופכים לאדישים ומפתחים תחושת סלידה עמוקה מהתעסקות איתם.

לשכת אשראי צרכני
07.03.19

Power to the people

כיצד להשתמש בדירוג האשראי שלכם בחוכמה מול הבנק כדי להפסיק לשלם כל הרבה על עמלות וריביות?

לשכת אשראי צרכני
24.02.19

מנהלים עסק?

כך תוכלו לנהל קשרים עם ספקים בביטחון ולהימנע מסיכונים מיותרים

מאמרי מערכת
28.01.19

סדר חדש בשוק האשראי

ב-12/4/2019 יכנס לתוקפו חוק נתוני אשראי החדש, איך החוק ישפיע עלינו, הצרכנים?

לשכת אשראי צרכני
יצירת קשר

מלאו את הפרטים ומומחי דן אנד ברדסטריט
ילוו אתכם במציאת הפתרון שמתאים לכם

הערה על השדה
הערה על השדה
הערה על השדה
הערה על השדה
הערה על השדה
הערה על השדה
שלחו
פניתך התקבלה,
נציגנו יחזרו אליך בהקדם

כל הזכויות שמורות 2018 © דן אנד ברדסטריט ישראל

דן אנד ברדסטריט

פתרונות מידע גלובליים

צמיחה עסקית

הגנה עסקית

לשכת אשראי

פתרונות בהתאמה אישית

כתבות ומאמרים מקצועיים

כל הזכויות שמורות 2019 © דן אנד ברדסטריט ישראל